< PreviousBELANGRIJKSTE BEVINDINGEN Uit het onderzoek komen verschillende bevindingen. Hieronder deel ik de belangrijkste. De rol van de manager Allereerst blijkt dat managers een belangrijke rol spelen in alle fases van innovatief werkgedrag bij docenten. Zo blijkt dat docenten hoger scoren op innovatief werkgedrag wanneer hun manager hen ondersteunt en hen ruimte, vertrouwen en tijd geeft. Daarnaast blijkt dat docenten meer innovatief werkgedrag vertonen wanneer ze zichzelf beschouwen als innovatief en regelmatig in aanraking komen met innovaties. Hierin zou de manager ook een rol kunnen spelen. Bijvoorbeeld door docenten actief te betrekken bij innovaties. De kracht van verschil Uit mijn onderzoek blijkt verder dat sommige docenten beter tot hun recht komen in bepaalde fases van innovatief werkgedrag dan anderen. Zo blijkt dat docenten die fulltime werken hoger scoren op het promoten en realiseren van ideeën; zij zijn ook meer bezig met de vraag hoe ze het idee echt tot onderdeel kunnen maken van het onderwijsprogramma. Verder blijkt dat oudere docenten die minder werkervaring hebben in het onderwijs vooral hoog scoren op de eerste twee fases van innovatief werkgedrag. Zij zien dus vaker nieuwe kansen en zetten deze ook concreet om in ideeën. Tot slot blijkt dat vrouwen in het algemeen hoog scoren op verschillende fases van innovatief werkgedrag. Focus op duurzaamheid Uit de observaties die ik heb gedaan naar het docententeam blijkt dat relatief veel tijd werd besteed aan het ontwikkelen van nieuwe ideeën, terwijl er veel minder tijd werd besteed aan de andere fases. Daarnaast merk ik op dat de docenten weinig concrete acties formuleerden om nieuwe ideeën echt tot onderdeel te maken van het onderwijsprogramma. 1010DE TOEKOMST Veel innovatieve ideeën sneuvelen omdat van tevoren niet goed is nagedacht over hoe ze echt onderdeel kunnen worden van het onderwijsprogramma Op basis van het onderzoek concludeer ik dat managers een belangrijke rol spelen in het stimuleren van innovatief werkgedrag bij docenten. Dat merk ik ook sinds ik zelf opleidingsmanager ben. Idealiter geeft een manager docenten de ruimte om te experimenteren met nieuwe ideeën en ervaringen uit te wisselen met anderen. Ik pleit er dan ook voor om managers dusdanig te scholen dat ze het juiste leerklimaat kunnen creëren zodat docenten kwalitatief goed onderwijs kunnen geven. Daarnaast laat mijn onderzoek zien dat er over het algemeen nog te weinig aandacht is voor de duurzaamheid van nieuwe ideeën. En dat is zonde. Want als van tevoren niet goed is nagedacht op welke manier nieuwe ideeën daadwerkelijk gebruikt kunnen worden in de praktijk en welke aanpassingen dit vraagt van zowel docenten als van de organisatie, dan is de kans groot dat nieuwe ideeën alsnog sneuvelen. Tot slot hoop ik dat meer wetenschappers gebruik gaan maken van de vragenlijst die ik voor dit onderzoek ontwikkelde. Deze vragenlijst bevat naast vragen over de vier bestaande fases van innovatief werkgedrag ook vragen over de duurzaamheid van een nieuw idee. Hoe meer wetenschappers deze vragenlijst gebruiken in hun onderzoek naar innovatief werkgedrag, des te beter we kunnen begrijpen wat ervoor nodig is om nieuwe ideeën niet in de kast te laten verdwijnen, maar écht bij te laten dragen aan vernieuwing van het onderwijs. 1111Scan de QR-code om het volledige proefschrift te bekijken of klik hier. Ik ben Peggy Lambriex-Schmitz. Mijn loopbaan begon als student logopedie aan Zuyd Hogeschool in Heerlen. Een paar jaar later startte ik als docent logopedie op dezelfde school. Daar werd mijn interesse voor het onderwijs gewekt. In 2010 zette ik mijn eerste stappen in de academische wereld. In dat jaar begon ik aan een master aan de School of Health Professions van de Faculty of Health, Medicine and Life Sciences aan de Universiteit Maastricht. Na het behalen van mijn masterdiploma (cum laude) werkte ik een tijd als junior onderzoeker. Vervolgens startte ik in 2014 als buitenpromovendus op het onderzoek ‘Innovaties in het Onderwijs’. Daarin werd ik begeleid door prof. dr. Mien Segers, prof. dr. Simon Beausaert en dr. Marcel van der Klink. Sinds drie jaar ben ik naast wetenschapper ook opleidingsmanager van de Academie voor Logopedie bij Zuyd Hogeschool. De komende jaren zal ik me op verschillende manieren bezig blijven houden met de vraag wat ervoor nodig is om innovaties op een duurzame manier in te voeren in het onderwijs. OVER MIJNext >